#4 Fläckdetektiver

Att konsumera hållbart handlar inte enbart om att köpa närproducerat eller kläder av ekologiskt tillverkade material. Vi behöver även ta hand om de kläder vi redan har. Smarta konsumenter tar dessutom bort exempelvis fläckar från plagg på ett miljövänligt sätt.

Under den här lektionen får eleverna vara fläckdetektiver och testa hur man tar bort störande fläckar.

 

ÄMNE och ÅLDER

Uppgiften passar år 3-9 slöjd, kemi, svenska, hem- och konsumentkunskap.

Svårighetsgraden på fläckar och presentation av resultaten får anpassas till årskursen.

 

TÄNK

  • på vilket sätt kan fläckborttagning vara bra för miljön?
  • var gör vi med våra kläder som fått fläckar?
  • vet vi hur man tar bort fläckar på ett miljövänligt sätt?
  • vad kan vi göra för att bidra till en bättre miljö genom fläckborttagning?
  • vad gör man med fläckar som inte går bort (förutom att slänga plagget)?

 

HUR och VAD

Här får eleverna arbeta med att ta bort fläckar på bästa miljövänliga sätt. De ska beskriva hur de gått tillväga och motivera det för andra.

Eleverna får använda sig av råden i Slöjd hållers "Fläckborttagningsguide". Förbered genom att göra ett lapp med rekommenderade fläckborttagningsmedel samt smuts som exempelvis sylt, choklad och jord. Ta gärna hjälp av lärare i kemi.

Tips på hur man skriver en labbrapport finns hos Läxhjälp.

Lektion: Fläckdetektiver (PDF att ladda ner)

 

VISA

Låt eleverna  göra en fläckborttagningsutställning; gör affischer där de visar "före" och "efter" samt beskriver hur de gått tillväga.

Bjud in syskon, föräldrar och kompisar att ta del av utställningen.

 

PLUS

Fråga äldre släktingar eller grannar om deras bästa fläckborttagningstips!

Sök på ordet "fläckborttagning" på internet. 

 

ORD

såpa, glycerin, ättika, ljummet