#1 Laga med stil – gamla stygn på nya ställen

Utmana eleverna att skapa enkla, coola och bra lagningar. Sy på lappar med synliga stygn.

Låt eleverna inspireras av landskapssömmar, gamla märkböcker eller broderier från andra kulturer.

Leta efter spännande stygn och mönster och sätt dem i ett nytt sammanhang.

Fina effekter  får man om man broderar på nya eller gamla kläder och saker, som t.ex. jeans, lampskärmar och tygskor.

Genomför arbetet slöjden eller arbeta ämnesövergripande med So eller No.

ÄMNE och ÅLDER

Slöjd i samarbete med historia eller bild passar främst år 8 och 9

TÄNK

  • Varför är det bra att lappa och laga?
  • Kan en snygg lagning till och med tillföra något till plagget?
  • Vad är personlig stil?
  • Vilka likheter och skillnader kan man se olika landskap/ länderavseende färg, mönster, stygn? 
  • Vilka material passar det att arbeta i?
  • Vilka symboler hittar man i äldre broderier?
  • Vilka symboler hittar man i ungdomskulturen idag?

 HUR och VAD

Att brodera har för människor i alla tider och i alla kulturer varit ett sätt att uttrycka sig. Ett sätt att göra avtryck och göra sin omgivning, kläder och inredning vackert. I den här uppgiften får eleven kännedom om kulturarvet, träna broderitekniker och samtidigt praktisk kunskap om värdet att vårda och laga kläder.

Nödvändigt material är

  •  Jeans eller andra klädesplagg som eleverna får brodera på.
  • Restgarner och lappar till broderierna.
  • Broderinål, knappnålar och sax.

Lektion: Laga med stil (PDF att ladda ner)

VISA

Fotografera de färdiga lagningarna, spara skisser och ställ ut tillsammans med det färdiga arbetet. Låt eleverna bjuda in kompisar och släktingar till en broderiworkshop där eleverna är handledare.

Gör en Laga med stilblogg där ni visar era före- och efter-bilder, skisser och reflekterar under arbetets gång!

PLUS

Studera japanska Sashiko- eller bengaliska Kanthabroderier. Samma typ av stygn sammansatta på olika sätt i avancerade mönster.

ORD

Lappa, stoppa, landskapssömmar, bygdebroderi, förstygn, fästa tråden, nålar, sybåge, garn, linne

 

#2 Tälj giftfria köksredskap

Det finns för och nackdelar med alla slags material. Plastredskap är billiga och håller länge. Men plast görs av ändliga resurser, material som inte jorden kan producera på nytt. Plasten innehåller även kemikalier som inte är nyttiga för levande organismer.

Här ger vi tips på hur man kan reflektera över vårt användande av plast och vilka alternativ som kan vara lämpliga i stället för plastredskap vid matlagning. Idén går också ut på att eleverna ska söka kunskap på nätet och göra redskapen med hjälp av sidan Slöjden i skogen.

 

ÄMNE och ÅLDER

Slöjd, kemi, biologi och hem- och konsumentkunskap

Passar från år 5 - gymnasiet

 

TÄNK

  • Vilken sorts redskap använder du hemma när ni lagar mat?
  • Vilken sorts redskap använder skolan på hemkunskapen när ni lagar mat?
  • Vet du vad redskapen är gjorda av?
  • Hur kan man resonera för och emot trä respektive plastredskap för matlagning?
  • Vad händer med kemikalierna i plasten när den värms upp?
  • Vad kan du göra för att förhindra att du får i dig gifter från plast?
  • Vad tycker du att din skola ska göra? Hur planerar du berätta det för rektor/elevråd?

 

HUR och VAD              

Köksredskap tillverkade i plast kan innehålla gifter som hamnar i kroppen genom matlagningen och maten. Här får eleven tips på hur redskapen kan ersättas med mer miljövänliga alternativ i trä som eleverna tillverkar själva.

Tälj skedar, smörknivar och vispar eller hitta på ett eget köksredskap.

Till uppgiften behövs

  • virke av färskt trä, tänk på att även naturliga material kan ha gifter i sig så välj exempelvis björk eller hassel
  • Täljkniv, skedkniv, såg,  liten yxa eller klyvjärn

Lektion: Tälj giftfria träredskap till köket (PDF allt ladda ner)

 

VISA

Låt eleverna fota och/eller filma arbetet. Låt de söka information och skriva om för-och nackdelar med redskap i plast och trä. Visa upp resultatet i en köksredskapsutställning i skolan, på biblioteket och/eller på er skolas hemsida/blogg. 

Bjud in kökspersonalen att göra köksredskap med klassen.

 

PLUS

Samarbeta med hemkunskapen och skolrestaurangen. Kanske de vill ha köksredskap som eleverna tillverkat?

Tidningen Hemslöjd årgång12 nr 5, finns Lisa Förare Vinblads artikel om ”Sant eller falskt i köket”

 

ORD

Kapa, hugga, klyva, barka, tälja, putsa, miljögifter, anialinfärg

#3 Julpynt av virkade dukar

Foto: Marie Fagerlind

Foto: Marie Fagerlind

Virkade stjärnor och smådukar kan man hitta i överflöd på vinden, loppis eller i andrahandsbutiker. Gamla handarbeten får nytt liv som julpynt genom att de stärks i socker eller limlösning och formas till klockor eller snöflingor. Dekorera dem med pärlor och paljetter - häng upp i julgranen eller ett fönster. 

Ett enkelt och snabbt sätt att återbruka och samtidigt reflektera över hur vi konsumerar, vem som tillverkar det vi konsumerar och hur man kan ändra en saks värde genom att ge det en ny form.

För att utveckla kunskap och medvetenhet en hantverksteknik och ett kulturellt uttryck och väcka diskussion om hållbar materialanvändning. Julpynt är ofta masstillverkat och ibland under dåliga arbetsvillkor i utvecklingsländer. Genom att göra något nytt av den lilla virkade duken får den ett extra värde. Allt virkat är handgjort, därför tar vi också tillvara och återanvänder vårt kulturarv.

HUR och VAD

Allt virkat är handgjort. Det finns inga maskiner som kan virka. Genom att återbruka de virkade dukarna bevaras ett litet stycke kulturarv. Eleverna får inspireras genom att välja bland virkade dukar m.m. samt titta på Pinterest.

Material som behövs är

  • virkade stjärnor och smådukar
  • trälim eller socker och vatten
  • band eller garn
  • pärlor, paljetter, sytråd och band
  • stoppnål och synål
  • pensel till lim, skål till sockervatten

Stärkningsrecepten finns på 365 saker du kan slöjda: Sockerstärkning (tvättas ur) och limstärkning (permanent)

Diskutera med eleverna om det handgjorda, vilka traditioner som virkningen historiskt och vilka som virkar idag. 

Lektion: Julpynt av virkade dukar (PDF att ladda ner)

TÄNK

  • Var tillverkas det julpynt vi kan köpa i varuhusen? Vem tillverkar det?
  • På vilket sätt bidrar vi till miljön genom satt återanvända material?
  • Genom att återbruka de virkade dukarna bevaras ett litet stycke kulturarv.
  • Virkning har inte ansetts så fint och tekniken var länge ogillad av t.ex kultureliten. Samtidigt finns det så många människor som genom åren har älskat att virka. Hur kan det bli så?

VISA

Mycket pynt på samma ställe ser fint ut. Häng upp hela klassens julpynt i ett fönster, i taket i en korridor eller på annat ställe som passar på er skola. Fotografera resultatet så att ni har ett minne. Lägg upp bilderna på Pinterest.

ORD

virknål, stärka, stoppnål, handgjort

 

#4 Fläckdetektiver

Att konsumera hållbart handlar inte enbart om att köpa närproducerat eller kläder av ekologiskt tillverkade material. Vi behöver även ta hand om de kläder vi redan har. Smarta konsumenter tar dessutom bort exempelvis fläckar från plagg på ett miljövänligt sätt.

Under den här lektionen får eleverna vara fläckdetektiver och testa hur man tar bort störande fläckar.

 

ÄMNE och ÅLDER

Uppgiften passar år 3-9 slöjd, kemi, svenska, hem- och konsumentkunskap.

Svårighetsgraden på fläckar och presentation av resultaten får anpassas till årskursen.

 

TÄNK

  • på vilket sätt kan fläckborttagning vara bra för miljön?
  • var gör vi med våra kläder som fått fläckar?
  • vet vi hur man tar bort fläckar på ett miljövänligt sätt?
  • vad kan vi göra för att bidra till en bättre miljö genom fläckborttagning?
  • vad gör man med fläckar som inte går bort (förutom att slänga plagget)?

 

HUR och VAD

Här får eleverna arbeta med att ta bort fläckar på bästa miljövänliga sätt. De ska beskriva hur de gått tillväga och motivera det för andra.

Eleverna får använda sig av råden i Slöjd hållers "Fläckborttagningsguide". Förbered genom att göra ett lapp med rekommenderade fläckborttagningsmedel samt smuts som exempelvis sylt, choklad och jord. Ta gärna hjälp av lärare i kemi.

Tips på hur man skriver en labbrapport finns hos Läxhjälp.

Lektion: Fläckdetektiver (PDF att ladda ner)

 

VISA

Låt eleverna  göra en fläckborttagningsutställning; gör affischer där de visar "före" och "efter" samt beskriver hur de gått tillväga.

Bjud in syskon, föräldrar och kompisar att ta del av utställningen.

 

PLUS

Fråga äldre släktingar eller grannar om deras bästa fläckborttagningstips!

Sök på ordet "fläckborttagning" på internet. 

 

ORD

såpa, glycerin, ättika, ljummet  

#5 Tälj en penna eller pennförlängare

Att tälja i färskt trä är perfekt när man vill krympa fast olika ämnen i varandra.

Genom att göra en pennförlängare får blyertspennan ett längre liv och den blir dessutom unik och lätt att hålla reda på.

Penna täljd i färskt trä

Penna täljd i färskt trä

En personlig penna gör man genom att krympa ihop färskt trä med blyertsstift.

Eleven får lära sig att känna skillnaden mellan färskt och torkat trä.

Hen tillverkar en personlig pryl och kan samtidigt reflektera över hur man spar på resurser med små medel.

Samarbeta med biologiläraren genom att ta hjälp att identifiera de olika träslagen och be svenskläraren att klassen får skriva sina reflektioner eller annan text med de egentillverkade pennorna.

ÄMNE och ÅLDER

år 4-9 slöjd, biologi, svenska eller bild

 

TÄNK

  • Vad är för- och nackdelarna med att jobba i färskt trä som krymper efter att det torkat?
  • Påverkar pennans eller pennförlängarens utseende hur man skriver?
  • Vad finns det mer för hjälpmedel som har som syfte att förlänga livstiden på våra prylar?

 

HUR och VAD         

Eleven tar själv fram instruktioner på 365 saker du kan slöjda och Slöjden i skogen för att få guidning i hur de ska göra. Till uppgiften behövs

  • färska björk-, hassel- eller sälgpinnar ca 2-3 cm i diameter cirka 15-20 cm långa 
  • Handborr, täljkniv, sekatör.
  • Oljefärg eller akvarellfärg och kokt linolja att måla med.
  • Stumpar av blyertspennor.

Dekorera och måla så blir det en personlig penna eller pennförlängare som man lätt håller reda på.

Lektion: Tälj en penna i färskt trä (PDF)

Lektion: Tälj en pennförlängare (PDF)

 

VISA

Fota av arbetet och lägg ut ett bildspel på skolans hemsida. Låt eleverna skriva berättelser över hur uppgiften stärker deras miljömedvetenhet.

 

PLUS

Låt eleverna ta reda på och motivera hur man kan måla pennförlängaren på mest miljövänliga sätt?  

Använd de nya pennorma till något särskilt ändamål, t.ex. skriva en reflektion över vad ni gjort i slöjden. Tillsamman kan klassen tillverka flera pennor och ge bort som en gåva till speciella gäster som kommer till skolan.

 

ORD

Tälja, täljgrepp, färskt virke, pennförlängare, blyertsstift 

 

Pennförlängare

Pennförlängare

 

#6 Lyktor och facklor

– slöjdade alternativ till festmarschaller

Papperslykta

Fyrverkerier och marschaller skickar ut avger massor av kemikalier, färgämnen och skräp i luften. Här visas hur eleverna själva kan tillverka lyktor och facklor för festliga tillfällen. Enkla och billiga material som finns i nästan alla hem.

När lyktor och facklor brinner ger det ett minimum av utsläpp och skadliga kemikalier i förhållande till traditionella fyrverkerier. Rester av papper och pinnar förmultnar och konservburkar kan användas om igen eller lämnas till återvinning.

Levande ljus och eld skapar fin stämning och sprider lugn. 

 

ÄMNE och ÅRSKURS

Slöjd, kemi, fysik och samhällskunskap. Dessa uppgifter klarar elever från år 3 till gymnasiet, uppgifterna får anpassas till hur självständigt man arbetar och hur slutresultatet presenteras.

 

TÄNK

  • Vad påverkar lyktans/facklans förmåga att brinna?
  • Hur lång är lyktans/facklans brinntid?
  • Påverkar konstruktionen brinnförmågan?
  • Vad påverkar lyktans förmåga att brinna eller flyta?
  • Hur viktig är papprets kvalité? Vad är pappret tillverkat av?
  • Hur länge brinner ljuset?
  • Hur lång tid tar det för pappret att förmultna i vattnet?
  • Vad måste man tänka på för att facklan ska vara säkert placerad?
  • Kan man släcka pinnfacklan och tända den igen?
  • Är lyktans eller facklans utseende viktigt?

 

HUR och VAD

Här ger vi två olika beskrivningar på enkla papperslyktor och pinnfacklor. Uppgiften anpassas efter de ämnesområden som involveras och hur man väljer att använda facklor och lyktor.

Verktyg och material - pinnfackla: torra pinnar, näver eller annat tändmaterial, stora konservburkar, tändstickor, sekatör och plåtsax.

Lektion: Pinnfackla (PDF att ladda ner).

Verktyg och material - flytande lyktor: veckotidningspapper, vattenfast lim, sax , linjal ”stumpar” av värmeljus utan aluminiumhölje och tändstickor.

LektionFlytande papperslyktor (PDF att ladda ner).

 

VISA

Använd er av facklorna och lyktorna för att fira skolavslutningen, eller annat evenemang i anslutning till skolan. Var noga med säkerheten. Placera alltid pinnfacklorna på brandsäkert underlag.

 

PLUS!

 

ORD

fackla, konstruktion, flyta, brinntid

 

Pinnfackla

 

Idébank för skolan är en del av webbsidan Slöjd håller. Lektionsförslagen är framtagna av Marie Fagerlind, Nämnden för hemslöjdsfrågor www.nfh.se

Lektionsförslagen i Idébank för skolan samt bilder på webbsidan får användas och kopieras under förutsättning att källan www.slojdhaller.se uppges.